מה זה גלוון מתכת

מאת: אורי ברקן

אהבתי! הוסף לבחירות שלי
המאמר נמצא ברשימה שלך
מה זה גלוון מתכת

ברזל או פלדה מזמן הפכו לחלק בלתי נפרד של הסביבה שלנו וניתן למצוא אותם משולבים בתוך יציקות בטון המהוות את יסודות הבתים שלנו אבל גם בחלקים שונים אחרים בבית, חלונות, דלתות, שערים, שולחנות וגם במוצרים אחרים כגון רכבים, אופנועים, אופניים ועוד אין ספור מוצרים. ברזל או פלדה הם מוצרים מתועשים בעלי חוזק ועמידות כך שהם אפילו משמשים לבניית בניינים (שלד ברזל) ואף השתמשו בהם לבניית אחד מהמבנים המופלאים בעולם - מגדל אייפל שבפריז, צרפת.

אך כמו שברזל ופלדה הם חומרים חזקים ועמידים מאוד, יש להם עקב אכילס אחד עיקרי: חלודה (קורוזיה).

למה מגלוונים מתכות?
המטרה של גלוון מתכת היא למנוע היווצרות של חלודה שתפגע בעמידותה. הגלוון מבוצע תוך כדי הוספה של שכבת אבץ. השכבה הנוספת מגנה על המתכת בכך  שהיא מקריבה את עצמה למען המתכת שמתחתיה כדי שלזו לא יתחיל להיווצר תהליך טבעי של חמצון שבסופו מקבלים את החלודה.

תהליך גלוון מתכת - כללי

הגילוון הוא תהליך בו מצופה המתכת המיועדת באבץ חמצני. ציפוי האבץ נותן למתכת גימור חלק שגם נראה טוב מתבחינה אסתטית. שלושת סוגי הגלוונים נותנים תוצאות דומות מבחינת המהות של התהליך, אך מתבצעים באופנים שונים, ויש גם הבדל בשימושים שלהם על מוצרים שונים.

התחמצנות האבץ שונה מאוד מהתחמצנות הברזל (המביאה למצב של חלודה), בכך שהיא לא גורמת להתפוררות המשטח עליו היא מתרחשת, מה שבעצם משאיר משטח יציב. כך בעצם ציפוי האבץ מגן על המשטח.

גלוון קר
נקרא גם אבץ חשמלי. גלוון קר הוא תהליך של התזת חוטי אבץ מיוחדים על גבי המתכת, כאשר חלקיקי האבץ נצמדים למתכת. ההתזה מתבצעת בעזרת אקדח התזה או תרסיס להשגת הכיסוי, אך היא פחות מדויקת ולא תמיד מגיעה לכל המקומות. הגלוון הקר יוצר שכבה הגנתית, ציפוי המגן על המתכת מפני היווצרות חלודה. הכיסוי של גלוון קר דק משמעותית מזה של גלוון חם (כ-15 מיקרון בלבד) וכן גלוון קר עשוי ליצור כיסוי שאינו מלא לגמרי.

גלוון חם
הגלוון החם מתבצע על ידי טבילה המתכת באמבט אבץ נוזלי בטמפרטורה של 460 מעלות צלזיוס. תוך כדי טבילה, המתכת עוברת ציפוי אבץ בלתי נפרד המגיע לעובי של  80-100 מיקרון. שיטת הגלוון החם אמנם מקנה את ההגנה הטובה ביותר למתכת כנגד החלודה, אך מבחינת מראה, נוצרות גבשושיות במהלך התהליך ולכן עם סיום הטבילה והציפוי, המתכת המגולוונת עוברת תהליך נוסף של ליטוש וחימום נוסף בתנור, וזאת על מנת שהמראה יהיה חלק ואסתטי. בגלל החום הגבוה המעורב בתהליך, עשויים להיווצר עיוותים במתכת, לכן שיטה זו תתאים פחות עבור מתכות בעובי דק. בשיטה זו, לעומת הגלוון הקר, מצליח ציפוי האבץ להגיע לכל המקומות במתכת ולא מותיר אזורים ללא הגנה.

אלקטרו גלוון
שיטה זו גם מערבת טבילה של המתכת אך במקום טבילה חמה באבץ נוזלי, כאן הנוזל כולל מטילי אבץ שבעזרת זרם חשמלי נקשרים למתכת ומספקים שכבת הגנה נגד חולדה. שיטה זו בשימוש עבור אלמנטים ממתכת שלהם נדרשת פחות הגנה כי בהמשך הדרך הם יעברו צביעה. דוגמה טובה למוצרי מתכת שעוברים אלקטרו גלוון, הם חלקים למכוניות שעוברים צביעה או מסמרים שמשמשים לבניית גדרות.

אהבתי! הוסף לבחירות שלי
המאמר נמצא ברשימה שלך

יש לך שאלה?

image descriptionלחץ כאן למציאת חנות קרובה לביתך המוכרת את מוצרינו