איך לצבוע עץ? כל השלבים לצביעה נכונה

מאת: אורי ברקן

אהבתי! הוסף לבחירות שלי
המאמר נמצא ברשימה שלך
איך לצבוע עץ? כל השלבים לצביעה נכונה

כשמתכננים לצבוע עץ אפשר לעשות זאת באופן מרושל ואפשר לבצע עבודה טובה. אתם בוודאי שואפים לעשות את הטוב ביותר שאתם יכולים. לכן, עם קצת סבלנות וטכניקה טובה תוכלו ללמוד בקלות איך לצבוע עץ כמו בעל מקצוע.

איך לצבוע עץ ישן – טיפול מקדים
כל פרויקט צביעה מצריך שלב הכנה, למרבה הצער אנשים רבים מדלגים על שלב זה. אם לא תכינו את העץ כראוי, התוצאה תהיה מאכזבת שכן ברמה האסטתית העץ יהיה מלוכלך ומלא כתמים מתחת לצבע וברמה הטכנית עלינו לפתוח את תאי העץ ולאפשר לצבע לחדור פנימה כדי להיתפס טוב בעץ.

הסרת הצבע הישן
ברוב המקרים עדיף יהיה להסיר את הצבע הישן אם קיים. תוכלו להסיר את שאריות הצבע באמצעות חומר שמיועד לכך, כמו הג'ל מסיר הגימורים Dilunett של חברת Owatrol. ג'ל זה מסיר צבעים ולכות חזקים במיוחד, הוא רחיץ במים ואינו מכיל סולבנט. הג'ל יסיר, בין היתר, כל גימור על בסיס שמן, מים, אלקלייד, ורניש, אנטיפאולינג. הג'ל קל מאוד לשימוש ומאפשר הסרת הצבע מכל המשטח, גם בחריצים הקשים ביותר. החומר אינו דליק, וניתן להשתמש בו גם במקום שלא כל כך מאוורר.

מילוי שריטות וחריצים בעץ
מלאו כל חריץ ושריטה במרק עץ איכותי. השתמשו בסכין מרק גמיש ומלאו את כל הפגמים בעץ. עדיף להשתמש ביותר חומר, מאשר בפחות מדי. לאחר שהמרק התייבש והתקשה, שפשפו את המשטח עם נייר זכוכית בכיוון סיבי העץ, ולא בניגוד להם עד להשגת משטח אחיד וחלק.

איך לצבוע עץ חדש – טיפול מקדים
עץ חדש דורש טיפול מיוחד שכן הוא מאופיין בשכבת ברק טבעית שנקראת "ברק מנסרה" וזו אוטמת וסוגרת את העץ וצבע או שמן יתקשה לחדור אותה ולהיתפס בעץ. לכן ההמלצה היא לא לצבוע עץ חדש ב-6 החודשים הראשונים שלו לפחות ולהגן עליו בחומר המתאים לעץ חדש, שיודע לחדור את שכבת הברק ולאפשר לעץ להתאקלם באופן טבעי בתנאי החוץ. בתקופה זו הטבע יעשה את שלו, שכבת הברק תעלם והעץ יהיה ברמת לחות מאוזנת ובמצב אידיאלי לצביעה.

1. יישום חומר שמאפשר לעץ חיצוני התאקלמות וויסות אחוז הלחות בעץ (מתאים לדקים, בתי עץ ופרגולות) – Log Pre Treatment של חברת Sikkens. מדובר בחומר שקוף לעץ חדש על בסיס מים שמאפשר לעץ להתאקלם היטב ומווסת נכונה את אחוז הלחות בעץ. חומר זה לא מאפשר ספיגת יתר של לחות ושומר על רמת לחות הכרחית בעץ.
חשוב לפעול בהתאם להוראות השימוש של היצרן. בכל מקרה, לאחר שעברו 12-6 חודשים מתום הטיפול, ולפני יישום הצבע, יש לנקות שוב את פני השטח.

2. יישום חומר שמגן על עץ שנחשף לראשונה לפגעי מזג האוויר (מתאים גם לרהיטי עץ ללא גמר וכמובן לדקים, גדרות ועוד) כמו Seasonite של חברת Owatrol שהוא חומר אידיאלי להגנה על עץ חדש. חומר זה מפחית את נזקי השמש והלחות, מונע מהעץ להתעוות, להתפתל ולהיסדק ומאזן את הלחות הנחוצה לעץ כדי להישאר בריא, חזק וישר. חומר זה מעניק חיים ארוכים יותר לגימור הסופי.

לפני היישום צריך לנקות היטב את העץ מכל גורם זר. גם כאן חשוב לפעול בהתאם להוראות השימוש של היצרן.

שלב הצביעה – איך לצבוע עץ
כעת  העץ מוכן לצביעה. השתמשו בצבע ובמברשת איכותיים. לעיתים אולי תעדיפו להשתמש בצבע שמתייבש לאט יותר כך שלא יישארו על פני העץ סימנים של המברשת.

קיימים סוגי צבעים רבים לעץ: שקוף, חצי שקוף ואטום; צבעים שמתאימים לקירות ולמעקות, לדקים, לחלונות וכן הלאה. בחרו את סוג הצבע המתאים לפרויקט שלכם.
היום ניתן למצוא בשוק צבע לעץ חיצוני שמאפשר צביעת כל המשטח בשכבה אחת בלבד. לדוגמה, הצבע החצי שקוף לעץ של חברת Flood שניתן ליישם אותו גם בשכבה אחת בלבד.
הוראות השימוש לסוג גימור זה שונות כשמדובר בעץ חדש מעץ ישן, ולכן חשוב מאוד לעקוב אחרי הוראות היישום של היצרן.

אהבתי! הוסף לבחירות שלי
המאמר נמצא ברשימה שלך

יש לך שאלה?

image descriptionלחץ כאן למציאת חנות קרובה לביתך המוכרת את מוצרינו