ניקוי רהיטי עץ

מאת: אורי ברקן

אהבתי! הוסף לבחירות שלי
המאמר נמצא ברשימה שלך
ניקוי רהיטי עץ

רהיטי עץ נמצאים בכל בית – עץ הוא אחד החומרים הפופולריים ביותר לייצור רהיטים. רהיטי העץ חשופים לפגיעות ולכלוך (במיוחד כאשר מדובר בבית פעיל) ואנו רוצים לשמור ולהגן עליהם ככל שניתן על מנת לשמור על המראה שלהם לאורך שנים.

במאמר זה אנו נפרט כיצד ניתן לנקות את רהיטי העץ שלכם ולשמור עליהם. ניקיון יסודי של רהיטי עץ יכול להיות גם שלב במידה ואתם רוצים לחדש את הרהיט באופן יעיל.

ממה רהיטי עץ יכולים להתלכלך
כאשר מדובר על רהיטים, ובעיקר על רהיטי עץ, קיימים כמה סוגי לכלוך עיקריים:

  1. אבק – בעיקר בערים הגדולות אבל לא רק, כמות האבק באוויר היא גדולה יחסית, והוא מצטבר במקומות רבים כולל רהיטי העץ שלנו. האבק לכשעצמו אינו מזיק, אבל כאשר מצטברת כמות גדולה ממנו, הסרתו יכולה להיות קצת יותר בעייתית מכיוון שהוא עלול להידבק לרהיט.
  2. שומנים – כאן מדובר בעיקר על שולחן האוכל או אזורים במטבח היכן שישנו עיסוק באוכל. שמן שלא מנקים אותו מרהיט עץ, עלול להיספג בו (אם אין שכבת הגנה) וליצור כתם, או פשוט להידבק אליו ולצבור עליו עוד לכלוך כגון אבק.
  3. צבעים ודיו – בדרך כלל ניתן לראות זאת בבתים עם ילדים קטנים אבל לא רק. סימנים של דיו מהעט או צבעים בהם השתמשו הילדים על גבי שולחן האוכל, הם בולטים מאוד ומורגשים היטב, הרבה יותר מאבק או שומן.
  4. זיעה – זו נדבקת לרהיטים בלי שאנו שמים לב לכך. כאשר לזיעה נצמד גם אבק הדבר יוצר מעין מעטה אפור\שחור על גבי העץ ולא פשוט להורידו.

אילו חומרים מומלצים לניקוי רהיטי עץ
ישנם חומרים ייעודיים לניקוי עץ, אבל ניתן לנקות גם עם חומרים פשוטים ומטלית מתאימה. לא תמיד החומרים הייעודיים מתאימים לכל סוג עץ ולכל גימור שמיושם עליו וכן לפעמים הם אגרסיביים מדי, ולכן אין לסמוך עליהם בעיניים עצומות. ישנם גם חומרי פוליש שלא ממש מנקים, אלא יותר נותנים ברק – שימו לב להבדלים. גם אם החלטתם בכל זאת להשתמש בחומרי ניקוי אלו – נסו אותם על שטח נסתר ברהיט על מנת לוודא שהוא לא ניזוק.

חומרים הנמצאים בבית בדרך כלל, איתם ניתן לנקות רהיטי עץ הם: מים פושרים, סבון כלים או אבקת מדיח כלים. גם עם סבון הכלים או האבקה למדיח, רצוי בפעם הראשונה לנסות באזור נסתר. החומרים האלו בדרך כלל לא מזיקים.

איך מנקים רהיטי עץ
לפני הכל, אתם צריכים לדעת אם יש על העץ גימור והגנה או שהוא חשוף. אם אתם לא בטוחים, ניתן לבצע מבחן פשוט: שימו 2-3 טיפות מים על העץ – אם המים נספגים אזי העץ חשוף, ואם המים נשארים "עומדים" על גבי משטח העץ, משמע הוא מכוסה בשכבת לכה כלשהיא.

מבחינת מטלית ניקוי – כדאי לעבוד עם מטליות העשויות מיקרופייבר. לבד הזה כמה יתרונות שהבולטים בהם הם:

  1. הבד אינו משאיר סיבים
  2. הבד אינו פוגע או שורט את המשטח

פחות מומלץ לעבוד עם מברשות קשות או סקוץ' ברזל שכן אלו עלולים לשרוט את העץ או הגימור ולפגוע בו (בעיקר כאשר מדובר על עץ עם גימור מבריק).

במידה והחלטתם לנקות את העץ עם חומר ניקוי ייעודי, שימו מהחומר על המטלית ולא ישירות על העץ. כך תוכלו לפזר את החומר באופן מבוקר.

ניקוי אבק מעץ – אם העץ חשוף, השתמשו במטלית מיקרופייבר יבשה ונקו את האבק. אם העץ צבוע, ניתן להשתמש במטלית לחה עם מים עבור הניקוי.

ניקוי שומנים וזיעה – בין אם מדובר על לכלוך שכבר צבר וותק או שהוא יחסית חדש, השתמשו בסבון כלים או באבקת כלים של המדיח – שניהם כמובן מהולים במים – חומרים אלה אמורים לפרק את השומנים ולתת לכם את התוצאה הרצויה. לאחר שהכתם ירד – נגבו את שאריות החומרים אם מטלית לחה ואז עם מטלית יבשה.

ניקוי רהיט עץ והכנה לחידוש וצביעה
אם אתם רוצים לבצע ניקוי עמוק יותר וממש לחדש את הרהיט או לצבוע אותו מחדש, השלבים שהוזכרו קודם יכולים להוות הכנה לשלב זה. החומרים המיועדים להסרת הגימורים וניקיון עמוק של העץ הם רציניים יותר מבחינת הרכיבים שלהם ומבחינת אופן העבודה.

ישנם כמה חומרים בשוק המיועדים להסרת גימורים מהעץ (לכה, צבע, וכדומה), והם פותחו בחברות המתמחות בחומרים וצבעים לעץ. מכיוון שמדובר בתהליך יותר מעמיק מבחינת העץ, לא צריכה להיות כאן דאגה לגימור, שכן הכל הולך לרדת. להלן חומרים מומלצים לניקוי עמוק של רהיטי עץ:

דילונט ומסיר כל צבע של חברת Owatrol הם מסירי גימורים שפעולתם פשוטה מאוד ליישום ותפעול: מורחים את החומר, ממתינים כ-20-45 דקות ומסירים. כל הגימורים, השכבות והכתמים יורדים בפעולה אחת, ללא שיוף ועבודה קשה. יש לוודא את תאימות מסיר הצבע עם הגימור אותו מנסים להוריד. לא כל מסיר צבע מסיר את כולי סוגי הצבעים או הגימורים.

לאחר השימוש בחלק ממסיר הגימורים, כדאי מאוד להשתמש בחומר המנטרל את חומציות העץ, מבהיר אותו ומחזיר אותו למצבו המקורי, כגון Wood Cleaner. בנוסף, אם יש סדקים ברהיט, תוכלו לסתום אותם באמצעות Wood Patch של ZAR – המילוי אינו מתכווץ וממש נטמע היטב בעץ, ולכן ניתן גם לשייף אותו, לקדוח בו וכדומה.

אחרי הניקיון העמוק של רהיט העץ, תוכלו לגשת למלאכת החידוש והצביעה. על חידוש רהיטי עץ תוכלו לקרוא במרכז ההדרכה – לחצו כאן למעבר לסדרת מאמרים על חידוש רהיטי עץ.

אהבתי! הוסף לבחירות שלי
המאמר נמצא ברשימה שלך

יש לך שאלה?

image descriptionלחץ כאן למציאת חנות קרובה לביתך המוכרת את מוצרינו