המדריך המלא אודות צבעי עץ - סוגי צבע לעץ, טיפים לצביעה וחדשנות טכנולוגית

מאת: אורי ברקן

אהבתי! הוסף לבחירות שלי
המאמר נמצא ברשימה שלך
המדריך המלא אודות צבעי עץ - סוגי צבע לעץ, טיפים לצביעה וחדשנות טכנולוגית

יש לכם פרויקט צביעת עץ לביצוע? מעוניינים לדעת יותר על צבעי העץ השונים ולקבל טיפים חשובים שיעזרו לכם במלאכת צביעת העץ? צביעת עץ מוצלחת מצריכה ידע רב ושימוש בחומרים, כלים ושיטות נכונות. לכן, הכנו עבורכם מדריך אודות צביעת עץ שיעזור לכם להצליח עם הפרויקט הבא שלכם.

איך צובעים עץ חדש לעומת עץ ישן?
השוני בהתייחסות בין צביעת עץ חדש לעומת עץ ישן טמון בהכנות אותן צריך לבצע לפני הצביעה. עץ חדש מצריך טיפול מיוחד לפני הצביעה מאחר ולרוב הוא יגיע אלינו עם שכבת ברק מנסרה - שכבה הנוצרת עקב פעילות הניסור וההקצעה של העץ, במראה מבריק, וכמו כן היא אטומה ומונעת צביעה ישירה, הדבקות וחדירה לעץ. ההמלצה בדרך כלל היא לא לצבוע עץ חדש ישירות אלא לחכות תקופה של כ-6 חודשים לפני הצביעה. יש להגן על העץ החדש בתקופת ההתאקלמות שלו בעזרת חומרים המיועדים לכך וכאלו היודעים לחדור את שכבת ברק המנסרה. לאחר תקופת ההתאקלמות העץ יתייצב, ערכי הלחות שלו יתאזנו ושכבת ברק המנסרה תיעלם באופן טבעי כך שיהיה ניתן לצבוע אותו ולקבל את התוצאות הטובות ביותר. למידע נוסף על ברק המנסרה לחצו כאן.

עץ ישן לעומת זאת, מצריך הכנה שונה - למשל יתכן כי יהיה צורך בהסרת צבע קיים אותה ניתן לבצע בעזרת מסיר צבע DILUNETT של חברת OWATROL.  בנוסף, בעץ ישן שמיועד לפנים הבית יהיה בדרך כלל צורך לבצע מילוי של שריטות וחריצים שונים שנוצרו עם הזמן בעזרת מרק עץ מקצועי, שיוף והחלקה לאחר ייבוש החומר.

הצביעה עצמה אינה שונה במיוחד אם מדובר בעץ חדש או ישן, רק ההכנה היא ההבדל המהותי ביניהם. חשוב להשתמש במברשת ובצבע איכותיים - קיימים סוגים רבים של צבעים לעץ, כאלה שקופים, חצי שקופים ואטומים, כאלה המתאימים יותר לקירות ומעקות עץ, לדקים, לחלונות ומשקופים ועוד. בחירת הצבע הנכון תלויה בסוג העץ, השימוש, המיקום וכמובן בגוון ובגימור הרצוי. ישנם צבעים המצריכים הנחה של מספר שכבות וכאלה המיושמים בשכבה אחת בלבד. יש לקרוא את הוראות היצרן היטב לגבי אופן היישום כך שתקבלו את התוצאות הטובות ביותר. כמובן גם רצוי להתייעץ עם המומחים של סאן דק שישמחו לכוון אתכם ולייעץ לכם בבחירת הצבע הנכון לעץ שלכם.

למידע נוסף לגבי צביעת עץ חדש או ישן לחצו כאן.

איך בוחרים בין צבע על בסיס שמן לצבע על בסיס מים לעץ?
בעיקרון שני החומרים יספקו תוצאות מצויינות (בהנחה שהעץ הוכן נכון, הצבע איכותי והצביעה בוצעה על פי הוראות היצרן) אבל קיימים הבדלים ביניהם:

  • צבע עץ על בסיס מים בדר"כ מייצר מראה מעט יותר אטום מזה של צבע על בסיס שמן (טוב להסתרת פגמים בעץ למשל).
  • צבע עץ על בסיס מים מספק נוחות יישום גבוהה יותר, זמן הייבוש קצר משמעותית וקלות שטיפת כלי העבודה כיוון שמדובר במים וסבון בלבד בגמר הצביעה (לא מצריך שימוש במדללים).
  • צבע עץ על בסיס מים נטול ריח ומנדף פחות חומרים לאוויר בזמן הצביעה
  • צבע עץ על בסיס שמן בדרך כלל מצריך פחות שכבות צביעה ועשוי לספק תוצאת גמר טובה יותר.
  • צבע עץ על בסיס שמן יהיה קל יותר לעבודה על משטחים גדולים מאחר וזמן הייבוש שלו ארוך יותר
  • לצבע עץ לא איכותי על בסיס שמן יש נטייה להצהיב עם הזמן

למידע נוסף על ההבדלים בין צבע לעץ על בסיס שמן או מים לחצו כאן.

איך בוחרים בין גימור שקוף או גימור אטום לעץ
הבחירה בין שני סוגי הגימורים, שקוף או חצי שקוף תלויה במספר פרמטרים:

  • להגנה על העץ לטווח ארוך יותר בחרו בגימור חצי שקוף
  • כאשר העץ הוא במראה פשוט, לא כל כך יפה, פגום או שרוצים לגוון את הצבע הטבעי שלו, בחרו בגימור חצי שקוף
  • לשימור מראה העץ המקורי ללא שינוי גוון וטקסטורה, בחרו בגימור שקוף
  • אם העץ לא נראה יפה, עם הרבה תיקונים או שאתם מעוניינים בצבע שלא רואים דרכו את סיבי העץ, בחרו בצבע אטום.

למידע נוסף על ההבדלים בין גימור שקוף וחצי שקוף לחצו כאן

בחירת גוון בצבע לעץ
גוון או צבע המתקבל לאחר צביעת העץ הוא נושא יחסית פשוט אם מסתפקים בבחירת גוונים מוכנים, אך כאשר מעוניינים ליצור גוון מיוחד שאינו נמנה על רשימת הגוונים המוכנים, הדבר מצריך ידע מעמיק יותר. בדרך כלל צבעים או נגרים מקצועיים וכן גם בחנויות מקצועיות, יוכלו לבצע עבורכם התאמת צבע, גיוון והצללה כדי להגיע בדיוק רב לגוון אותו אתם רוצים. כמובן ניתן ורצוי להתייעץ עם מומחי צבע ולקבל סיוע הן בבחירת הגוון והן באופן ההפקה שלו כדי לקבל תוצאה טובה. חשוב להבין כי הגוון של הצבע עצמו בדרך כלל יראה אחרת לאחר יישומו על העץ (תלוי בגוון המקורי של עץ, בספיגה של העץ את הצבע ועוד). כאשר לא בטוחים, נהוג לבצע ניסיונות של גוונים שונים על גבי חתיכות עץ על מנת לבדוק את הגוון הסופי המתקבל לאחר היישום והייבוש של הצבע על גביהן. בחירת הגוון תלויה באיכות העץ, ביכולת הספיגה שלו, בגוון אותו מעוניינים להשיג, בכיסוי חלקי או מלא של מראה העץ והטקסטורה המקורית שלו, בעיצוב הסביבה כך שהגוון ישתלב בו ועוד.

למידע נוסף על בחירת גוון לחצו כאן

בחירת כלי העבודה הנכונים לצביעת עץ
מה עדיף? רולר, מברשת, פד? איזו מברשת? מעבר לנוחות ולהעדפה האישית, לכל שיטה יש יתרונות וחסרונות המשפיעים על התוצאה המתקבלת מהצביעה.

באופן טבעי, בגלל מימדיה הפיזיים, מברשת הצבע מתאימה יותר לפרויקטים קטנים יותר וגם מאפשרת להגיע לפינות ומקומות שרולר לא מסוגל לכסות. זמן יישום צבע עם מברשת יהיה ארוך יותר מאחר והיא יכולה לכסות שטח קטן יחסית בכל הברשה. חשוב גם לבחור במברשת הנכונה (לעיתים תצטרכו כמה מברשות ברוחבים שונים - רחבות לכיסוי שטחים רחבים ושטוחים, וקטנות יותר לכיסוי פינות ואזורים צרים). כמו כן בחרו במברשת המורכבת משערות המתאימות לסוג הצבע בו אתם משתמשים. מברשת משיער טבעי מיועדת לצבעים על בסיס שמן, בעוד מברשת משיער סינטטי מתאימות יותר לצבעים על בסיס מים. הדבר נכון גם לגבי רולרים, בדקו כי השיער שלו או החומרים ממנו הוא מיוצר מתאימים לשימוש עם הצבע בו בחרתם.

כדברי הפתגם: "עובד טוב הוא בעל כלים טובים" - העדיפו לשלם יותר ולרכוש כלים איכותיים (ניתן להשתמש בהם פעמים רבות יותר) במקום כאלה זולים ופשוטים שלא יחזיקו זמן רב וגם עשויים לא לספק גימור טוב. מברשת לא איכותית למשל נוטה לאבד שערות תוך כדי צביעה. שערת מברשת לכודה בצבע על העץ יכולה להיות מרגיזה מאוד.

למידע נוסף על בחירת בכלי עבודה נכונים לחצו כאן

כמה שכבות הצבע דרושות לצביעת עץ?
שכבה אחת או שתיים, אולי יותר? זאת השאלה.
כולנו מעדיפים עבודה קלה יותר, שכבה אחת בלבד זה קל ומהיר יותר, צובעים-הולכים. לא צריך לחכות לייבוש שכבה ראשונה ואז ליישם עוד שכבה. אבל אין זה כלל עניין של קלות עבודה ונוחות אלא זה תלוי אך ורק בצבע בו אתם משתמשים. ישנם צבעים המצריכים לפחות 2 שכבות כדי להשיג את התוצאה הרצויה, הגנה, גוון ועוד, וישנם צבעים חדישים המאפשרים צביעה בשכבה אחת בלבד - One Coat. לכן חשוב לבדוק את תווית המוצר ובמידת הצורך לא להסס ולהתייעץ, על מנת לוודא את הנחיות יישום הצבע.

למידע נוסף על כמות שכבות צבע דרושות לצביעת עץ לחצו כאן.

בחירת לכה להגנה על צבע עץ
עץ כחומר טבעי רגיש מאוד לשינויי מזג אוויר, לשמש, ללחות ולשחיקה, היכולים להשפיע על הצבע המקורי שלו.

למשל, עץ לא מוגן שהתייבש ונחשף רבות לשמש עשוי להלבין. בנוסף ישנן לכות פחות איכותיות (או שבחרתם בלכה לפנים ויישמתם על עץ חיצוני) שיכולות לדהות עם הזמן, להצהיב והדבר יראה כאילו שצבע העץ השתנה, כאשר למעשה אם תסירו את הלכה תגלו שהעץ נשאר בצבעו המקורי.

כדי להבטיח כי צבע העץ ישמר לאורך זמן רב, חושב לבחור בסוג הלכה הנכונה (לפנים, לחוץ, לדק, לגדרות וכדומה) ושתהיה באיכות גבוהה, כמו כן היא צריכה  לסנן קרני שמש מזיקות, למנוע חדירת לחות אך לאפשר לעץ לנשום תוך כדי ועוד.

למידע נוסף על בחירת לכה להגנת על צבע העץ לחצו כאן וכאן.

חישוב כמויות צבע עבור פרויקט צביעת עץ
כמה פחיות צבע צריך לקנות בשביל הפרויקט? זאת שאלה שכל אחד המעוניין לצבוע עץ, פוגש. הדבר הראשון שתצטרכו לדעת על מנת לחשב את הכמויות הנכונות של הצבע הדרושות לביצוע הפרויקט, הוא גודל השטח לצביעה. להלן כמה טיפים איך לחשב שטח לצביעה:

  • צביעת משטח שטוח: בעל צד אחד, יש להכפיל את האורך ברוחב.
  • צביעת מעקה: יש להכפיל את אורך המעקה ברוחב המעקה ואת התוצאה להכפיל ב-2.
  • צביעת רהיטי: יש למדוד את אורך החלק השטוח הגדול ביותר ברהיט, להכפיל אותו ברוחב של אותו חלק ולאחר מכן להכפיל את התוצאה ב-2. הוסף כמה מטרים/סנטימטרים רבועים עבור החלקים הנוספים של הרהיט, כמו רגליים של שולחן או ידיות ומשענת של כיסא.
  • צביעת מבנים שונים: יש לחשב את כל השטחים השטוחים הגדולים על ידי הכפלת הרוחב באורך ולחבר את כל התוצאות יחד. הוסף כמה מטרים/סנטימטרים רבועים עבור חלקים נוספים.

חשוב לא לחשב באופן מדויק מדי, כלומר תמיד מומלץ להוסיף 10%-20% כדי לכסות טעויות בחישוב וכדי שיישאר לכם קצת צבע בגמר הפרויקט לתיקונים עתידיים. כאשר יהיה בידכם את חישוב השטח לצביעה, לפעמים יופיעו על תווית המוצר פרטים לגבי מספר מטרים מרובעים שאפשר לכסות בעזרת הכמות הקיימת בפחית. אם אינפורמציה זו לא כתובה, ניתן להיעזר במחשבון באתר של סאן דק.

איך לצבוע עץ חיצוני
לצביעת עץ חיצוני מוצלחת יש כמה כללים:

  • יש להימנע מצביעה בשמש ישירה.
  • יש להקפיד על הוראות יישום ולא לקצר את התהליכים (למשל לא לחכות לייבוש טוב לפני יישום שכבה שניה).
  • אין לצבוע עץ חיצוני כשהוא רטוב (למשל אם הממטרות שלכם הרטיבו את העץ - חכו לייבוש מלא). אלא אם כן מצוין אחרת.
  • השתמשו בצבע לעץ המיועד לעץ חיצוני כדי להבטיח עמידות והגנה לעץ.
  • הקפידו להכין את העץ בצורה נכונה, עץ חדש ועץ ישן מצריכים הכנה שונה, כפי שדובר בתחילת המאמר..
  • בחרו בעונה יבשה ועם טמפרטורה בינונית שלא משתנה בקיצוניות בין היום והלילה לצביעת עץ חיצוני - תקופת האביב היא כנראה המתאימה ביותר לכך. כדאי לבדוק את תחזית מזג האוויר לימים של פרויקט הצביעה כדי שלא תופתעו בגשם פתאומי באמצע הצביעה.

למידע נוסף על צביעת עץ חיצוני לחצו כאן.

אהבתי! הוסף לבחירות שלי
המאמר נמצא ברשימה שלך

יש לך שאלה?

image descriptionלחץ כאן למציאת חנות קרובה לביתך המוכרת את מוצרינו